Köpa motorcykel

Vintervård av motorcykeln – så förbereder du din hoj för vinterförvaring

När löven faller och kylan biter sig fast är det dags för oss motorcyklister att tänka på vinterförvaringen. Det kan kännas lite vemodigt att ställa undan hojen, jag vet, men en väl genomförd vinterförberedelse är A och O för att din pärla ska må bra under vilan och vara redo att mullra igång utan problem när vårsolen äntligen tittar fram. Att slarva nu kan leda till tråkiga överraskningar och onödiga kostnader i vår – och vem vill starta säsongen i verkstadskön? Kyla och fukt är motorcykelns fiender under stillestånd; de kan orsaka korrosion, skada batteriet och bryta ner bränslet. Gummidetaljer kan också ta stryk. Genom att lägga några timmar på förberedelser nu investerar du i motorcykelns livslängd och din egen körglädje till våren. Som många experter påpekar är underhåll alltid billigare än reparation i längden. Låt oss gå igenom hur du bäst tar hand om din motorcykel inför vinterdvalan.

Förberedelserna steg för steg mot en problemfri vår

Att förbereda hojen för vintern behöver inte vara komplicerat, men det kräver lite noggrannhet. Tänk på det som en sista kärleksfull gest till din maskin innan den får vila. Följ de här stegen så har du gjort vad du kan för att säkerställa en smidig start på nästa säsong. Kom ihåg att alltid kika i din motorcykels instruktionsbok också, där kan finnas specifika rekommendationer för just din modell.

Börja med grundlig rengöring och skydd

Börja med att ge motorcykeln en riktig genomkörare med tvättsvampen. All smuts, vägdamm, insekter och eventuellt vägsalt måste bort. Var extra noga på svåråtkomliga ställen. Smuts binder fukt och kan orsaka skador på lack och metalldelar under förvaringen. Använd lämpliga rengöringsmedel, kanske ett specifikt MC-schampo (se exempel här), och skölj noga. Torkningen är minst lika viktig! Kör gärna en kort sväng efter tvätten så att fartvinden och motorvärmen hjälper till att driva bort fukt från skrymslen och vrår. Alternativt kan tryckluft vara effektivt. När hojen är skinande ren och torr är det dags för skydd. Vaxa lackerade ytor för att skydda mot fukt och ge en fin glans. Behandla kromdetaljer med lämpligt medel, som kromputs, och glöm inte att smörja in sadel och eventuella andra läderdetaljer för att förhindra att de torkar ut. Skydda även metallytor mot rost, exempelvis med en tunn rostskyddsolja som WD-40 eller ACF-50 – men undvik absolut bromsskivorna!

Kontrollera vätskor och smörjning

Det här är en punkt där åsikterna ibland går isär, men min erfarenhet och rekommendationen från de flesta experter är tydlig: byt motorolja och oljefilter *innan* vinterförvaringen. Gammal olja innehåller syror, förbränningsrester och fukt som kan fräta på motorns inre delar under stilleståndet. Ny, ren olja ger ett skyddande lager. Medan du ändå är igång, överväg att byta andra vätskor om det börjar bli dags enligt serviceintervallen, som bromsvätska och kylarvätska (bromsvätska drar åt sig vatten över tid). Om hojen ska stå kallt, kontrollera absolut fryspunkten på kylarvätskan! När det gäller bränsletanken är det generella rådet att fylla den helt. En full tank minimerar luftvolymen och därmed risken för kondensbildning och invändig rost, särskilt i plåttankar. Tillsätt gärna en bränslestabilisator i bensinen. Dagens etanolinblandade bensin kan dra åt sig fukt och brytas ner över tid, vilket skapar avlagringar som kan täppa till bränslesystemet, så en stabilisator hjälper till att förhindra detta. Kör motorn en kort stund efter att du tillsatt stabilisatorn så att den når hela bränslesystemet. Har du en äldre hoj med förgasare? Då kan det vara klokt att tömma flottörhusen på bensin för att undvika problem med igensättning, som beskrivs i den här guiden. Glöm inte heller att smörja rörliga delar som kedja (rengör den först!), vajrar, reglage och fotpinnarnas leder.

Ta hand om batteriet

Motorcykelbatterier är känsliga för kyla och självurladdar över tid. Ett urladdat batteri kan frysa sönder och blir då obrukbart. Det absolut bästa är att koppla loss batteriet (ta bort minuspolen först!) och ta in det för förvaring på en sval, torr och frostfri plats, exempelvis i källaren. Rengör polerna innan du ställer undan det. För att hålla batteriet i trim under vintern är en modern underhållsladdare (även kallad intelligent laddare eller pulsladdare) en mycket bra investering. Den ser till att batteriet hålls optimalt laddat utan risk för överladdning och förlänger dess livslängd avsevärt. Många installerar en snabbkontakt på batteriet för att enkelt kunna ansluta laddaren utan att behöva montera bort kåpor varje gång. Undvik absolut att bara starta hojen korta stunder på tomgång i tron att det laddar batteriet – det gör oftast mer skada än nytta, då motorn inte blir genomvarm och batteriet sällan hinner laddas.

Sköt om däcken och avlasta hojen

När motorcykeln står stilla på samma fläck under flera månader finns det risk att däcken blir platta eller ovala där de har kontakt med underlaget (‘flat spots’). Detta kan leda till vibrationer och ojämn gång när du börjar köra igen. För att motverka detta, pumpa däcken till ett något högre tryck än normalt, kanske 0,5 bar extra. Det allra bästa är att avlasta hjulen helt från marken. Om din motorcykel har ett centralstöd, använd det! Det avlastar oftast bakhjulet helt och minskar belastningen på framhjulet. Optimalt är att använda depåstöd både fram och bak så att båda hjulen hänger fritt i luften. Har du inte möjlighet till detta, kan det vara en idé att rulla motorcykeln lite fram och tillbaka någon gång under vintern för att ändra däckens kontaktpunkt mot underlaget.

Skydda mot damm och objudna gäster

När alla förberedelser är klara är det dags att täcka över motorcykeln. Använd ett MC-kapell som andas, avsett för inomhusbruk. Detta skyddar mot damm och smuts utan att stänga inne fukt. Undvik täta plasthuvar eller presenningar inomhus, då de kan skapa en fuktig miljö som gynnar rost och mögel. Om du måste förvara hojen utomhus (vilket vi strax kommer till), använd ett högkvalitativt, vattentätt men ändå ventilerande utomhuskapell som sitter stadigt. Tänk också på att småkryp och möss kan se din motorcykel som ett perfekt vinterbo. Täpp igen öppningar som avgasrörets utblås och luftintag med exempelvis stålull eller speciella pluggar. Kom bara ihåg att ta bort dem innan du startar hojen till våren!

Förvaring, försäkring och vanliga fallgropar

Välj rätt förvaringsplats

Var du ställer motorcykeln spelar stor roll. Det absolut bästa är ett torrt, välventilerat och gärna uppvärmt garage med jämn temperatur. Värmen är inte avgörande, men en torr miljö är kritisk för att minimera risken för rost och korrosion. Ett kallgarage eller en torr lada fungerar också bra, förutsatt att du förberett hojen noga, särskilt batteriet och kylarvätskan. Undvik fuktiga källare eller utrymmen där det förvaras kemikalier som kan påskynda korrosion. Om du saknar egen lämplig plats, kolla om lokala MC-klubbar eller verkstäder erbjuder vinterförvaring. Professionell förvaring inkluderar ofta underhållsladdning och förvaring i larmade, tempererade lokaler. Att förvara hojen utomhus under ett kapell är den sista utvägen och kräver extra noggrannhet med rostskydd och täckning, samt att kylarvätskan garanterat klarar minusgrader.

Hur fungerar försäkringen under vintern?

En vanlig fråga är hur det fungerar med MC-försäkringen under vintern. De flesta svenska MC-försäkringar är årsförsäkringar där premien är säsongsvarierad. Det innebär att du betalar en lägre premie under vintermånaderna då risken för trafikskador är minimal. Normalt behöver du alltså inte ställa av motorcykeln eller säga upp försäkringen för att spara pengar, premien är redan anpassad för vinteruppehållet. Tvärtom är det viktigt att behålla åtminstone en garageförsäkring (halv- eller helförsäkring) som täcker stöld, brand och annan skadegörelse som kan inträffa även när hojen står stilla. Kontrollera alltid villkoren hos just ditt försäkringsbolag för att vara säker på vad som gäller för din försäkring och eventuella krav på förvaringsplats och låsning.

Vanliga misstag att undvika

Genom åren har jag sett och hört om en del misstag som folk gör vid vinterförvaringen. Här är några vanliga fällor att se upp för:

  • Att starta motorn korta stunder: Som nämnts tidigare gör detta sällan nytta. Motorn slits i onödan vid kallstart, kondens kan bildas och batteriet laddas inte ur ordentligt.
  • Att inte rengöra hojen: Smuts och salt som får sitta kvar över vintern kan orsaka bestående skador på lack och metall.
  • Att använda fel typ av täckning: En tät presenning inomhus stänger inne fukt och kan leda till mögel och rost.
  • Att glömma batteriet: Ett urladdat och kanske sönderfruset batteri är en tråkig start på våren.
  • Att lämna tanken halvtom: Detta ökar risken för kondens och rost inuti tanken.
  • Att inte skydda mot skadedjur: Möss älskar att bygga bo i luftburkar och avgasrör, och kan gnaga sönder kablar.

Redo för nästa säsong – En investering i körglädje

Att ta hand om sin motorcykel inför vintern är mer än bara underhåll; det är en investering i framtida upplevelser. När vårsolen värmer och asfalten lockar igen, vill du kunna rulla ut din hoj direkt, inte börja felsöka och reparera. Genom att följa råden i den här guiden – rengöra, serva, skydda och förvara rätt – ger du din motorcykel de allra bästa förutsättningarna för en lång och problemfri dvala. Tänk på den där första turen på våren, känslan av frihet och ljudet av motorn som spinner nöjt. Den känslan är värd den lilla extra ansträngning du lägger ner nu på hösten. Så ge din hoj den omsorg den förtjänar, så kommer den garanterat att tacka dig med många härliga mil när vägarna kallar igen. Vi ses där ute!

ashe